tisdag 2 november 2010

Vindkraft

Jag håller med insändaren i fredagens Nya Åland till fullo. Det är märkligt att jag som för drygt tio år sedan var en vindkraftsvänlig människa, nu förvandlats till en rabiat motståndare.
Detta beror på det sätt som vindkraftsaktörerna bedrivit vindkraftsetableringen på Åland. Som insändaren påtalar så har man skövlat Ålands värdefulla skärgård och som i Knutsboda förstört för människors boende. Nu kan inte jag tyska språket så jag kan inte läsa den rapport som insändaren hänvisar till, men det är nåt lurt med hela vindkraftskarusellen. Den är för dyr att producera och bygga ändå skall vi pådyvlas den med tvång.
Varför det blivit en sån vild utbyggnad på Åland i skärgårdsmiljö är enligt min mening därför att det inte finns en övergripande planering från landskapsmyndigheterna. Skulle det finnas en generalplanering, som inte kan vara svårt för ett litet samhälle som Åland, skulle vindkraften byggas ut i någon öj som är obebodd eller i norrhavet. Ta nu det som Jomala kommun gjort att höghus planerats in i Möckelö och som Mariehamns stadsarkitekt inte hade en aaaning om fastän det är under en kilometer från stadsgränsen till området
Nog borde det vara samordning mellan kommunerna eller under landskapets uppsikt att se till att det finns en samordning.
Det skall inte heller vara privata bolag som tillhandahåller vindkraft, det måste vara samhällets angelägenhet att producera energin. Kan det vara så simpelt att man offrar värdefull miljö för några ynka arrenden till markägare? Skulle min teori stämma så sitter det för många bönder i Lagtinget.
Vi motståndare till det sätt varpå vindkraften byggs på Åland borde slå oss samman till en förening som skulle påverka utbyggnaden i en helt annan riktning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar