torsdag 17 mars 2011

Medieavgift

Läser i tidningen att föreningen liberalerna på Åland har äntligen gjort ett klokt beslut genom att inte förorda den medieavgift som en referensgrupp föreslagit.
När förslaget presenterades i pressen i början av året så uttalade jag inom familjen att detta med omvänd bevisföring var helt emot den västerländska rätten. Jag uttalade att tex. en mördare har rätt att ljuga i domstol fastän han är skyldig, det är upptill polis och åklagare att bevisa hans skuld. En mördare behöver inte bevisa sin oskuld.
Om jag inte minns fel från min studietid så är det bara i högmålsbrott som man måste bevisa sin oskuld.
Det som förvånar är att varken referensgrupp eller tjänstemannagrupp har haft någon sakkunnig jurist med. En minister tycks ha varit med och det är mycket förvånande att en minister skriver under på ett förslag som går emot vårt rättssystem.
Samma minister var som jag minns även med vid förslag till lagtinget om att byta till svenska byggregler i nya Plan- och bygglagen från 2008. Lagen är enligt min mening och kunnande fel i juridisk mening, Åland har ingen talan i Finlands rättsystem och detta kommer nog byggbranschen på Åland att få kännedom om senare.
Jag anser att Åland har alltför svagt juridiskt kunnande som stöd för lagförslag till Lagtinget.
Lagtinget kan man inte beskylla för felaktiga beslut, ledamöterna måste förlita sig på sakkunniga förslag från lagberedning.
Jag är inte så förvånad över beslut som Ålands lagting tar, det kommer så många hemsnickrade förslag som inte skulle gå att besluta av folkets företrädare där man har större juridisk sakkunskap. Ävenså har jag en föraning om att de regeringsledamöter som för fram lagförslag enbart föreslår det som är till fördel för deras egen politiska förening. En regering skall väl företräda hela befolkningen – eller.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar