söndag 6 mars 2011

Hallar

Man ser i tidningen att hallar skall börja testas för konstruktionernas hållbarhet.
I fjol uppges att 99 st halltak rasade, och redan i år har 40 hallar drabbats i Finland.
Skulle byggnadsbranschen hålla måttet på kvalitet så får inte ett enda halltak rasa.
Vi bor ju trots allt i Norden och det är känt att snötyngder kommer på taken.
Jag som varit i byggbranschen hela mitt liv skäms som en hund över hur branschen utvecklats.
Enligt min mening skall det dimensioneras så att tester inte alls behövs. Ansvariga i byggnadsbranschen skall ju åtalas enligt Finlands Byggbestämmelsesamling som ju bygger på lag.
Varför åtalas ingen?
I andra länder tex i Israel och Sydkorea och Kina åtalas och döms ansvariga till långa fängelsestraff eller döden.
Enligt min åsikt är byggbranschen i Finland en ruffelbransch där bara penningen styr.
Jag tror att konstruktörerna inte följt med sin tid när hallar blivit så stora att man inte förmår, eller har teoretiska eller praktiska kunskaper för att lägga på säkerhetskoefficienter i tillräcklig omfattning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar