lördag 24 januari 2015

Ålands självstyrelse



Den åländska självstyrelsen är en tillgång för Åland skriver Harry J den 13 oktober 2014.
Ja, för det åländska etablissemanget är det säkert en tillgång, men vi är många och säkert i stor majoritet som inte tillhör detta etablissemang och självstyrelsen är idag ett hinder för normala levnadsbetingelser  bl.a för mig.
Vad är meningen med att vi skall betala dubbel moms
(Enligt svenska akademins ordlista betyder etablissemang  =  folkskiktet med tryggad eller inflytelserik ställning i samhället)
Jag anser att grunden för självstyrelsen var reko. Den löste tvisten som fanns mellan Sverige och Finland omkring år 1920 om Ålands begäran att tillhöra Sverige. Det måste Åland leva efter och inte konstra.
Åland lever tyvärr enligt min mening kvar i svunnen tid,  den som var för hundra år sedan när redare och bönder kunde bestämma allt. Det finns ingen politisk opposition i verklig mening.
Jag anser också att självstyrelsen i grunden  kunde gå an i dagens läge men den allvarliga bristen på ekonomisk och juridisk kompetens hos etablissemanget har klantat till läget. Ta tex den klantiga lagstiftningen kring byggbestämmelserna, tillvägagångssättet var långt under skamnivå enligt min mening.  Man kunde nog samarbeta med statsmakten i stället för att försöka  luras.
I en population om 27000 individer är det enligt min mening helt omöjligt att uppnå  kompetens för lagstyrning av ett samhälle. Lagstiftningen måste helt bort från Åland enligt min mening och flyttas över till kunniga krafter.
Lagen är till för att följas, det är en självklarhet.
Käre HJ jag tror att fröet har börjat gro för förändring, men detta har svårt att gå in för dom  som sitter på sina feta bakar och har födkrok av våra skatter.
Förändringen lär nog inte komma från gruppen 29+1 i marmorborgen, den måste komma från oss gräsrötter.
Inte mera självstyrelse,  tvärtom mindre.
Eller någon annan lösning, självständighet är en omöjlighet men kanske en anslutning till Sverige skulle gå bättre idag, eller till Ryssland. Då tappar Åland allt självstyre så det kanske skulle vara en lisa för oss.
Jag tycker att gryningen syns och hoppas att vi är många som vill ha förändring, NU!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar