måndag 6 juni 2011

Trobergshemmet

Läser i tidningen att man fått in anbud på Trobergshemmets renovering som är två miljoner dyrare än vad stan räknat med. För mig är det ingen överraskning, jag har förstått att detta skulle komma upp till ytan förr eller senare.
Jag tror med stor övertygelse att orsaken är att Ålands Lagting tagit ett beslut om att Svenska Boverkets byggregler skall tillämpas på Åland. Jag är övertygad om att detta är orsaken till dyra offerter. Man har utestängt konkurrens från fastlandet och Sverige. Fastlandsföretag vågar inte lämna offert med byggbestämmelser som ej följer finländsk lag och svenska företag vågar inte lämna offerter därför att Åland är utland och har en krånglig skattegräns som hinder.
Därför kära mariehamnare åker vi på en skattesmäll om två miljoner till Trobergshemmets renovering.
Skall vi ha det så, tänk på att det är val i höst och det finns möjlighet att välja en helt ny politikerkår som vill ha en sund konkurrens som sätter konkurrenskraftiga priser på byggeriet.
Det måste till utomstående krafter för att hejda detta slöseri av skattemedel, vi får se vad EU säger. Inom EU är monopol inte populärt.
Jag anser att det är klantig lagstiftning bakom utebliven konkurrens vilket kostar oss skattebetalare dryga pengar. Vi vet ju inget om vad vi skattebetalare betalat för överpriser de senaste åren, det har inte stått nånting i tidningarna om konkurrenslösheten

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar