lördag 2 april 2011

Energieffektivitet

I juli år 2012 skall nya byggbestämmelser träda ikraft för att nybyggda hus skall bli energieffektiva. Som jag uppfattat det så skall väggisoleringen bli 30 centimeter och fönster skall ha fyra glas. Så lång gott och väl.
Myndigheterna tycks inte ha lärt sig någonting av de byggbestämmelser som kom på 1970-talet om mera isolering och treglasfönster. Detta har resulterat i att 40 procent av de hus som då byggdes (700.000 hus i Sverige) har så svåra fuktskador och mögel i samband med det, att hälsan för människor att vi fått ett katastrofalt folkhälsoproblem. Mina påståenden kan lätt kontrolleras vid astma- och allergiförbundet m.fl. Vi kan stå inför en ny mögelexplosion med det beteende som myndigheterna visar.
Jag kan inte förstå annat än att beslutande myndigheter inte har den byggkunskap som behövs.
Hur kan inte astmaförbundet, Heli med flera påverka myndigheterna det verkar lurt.
Byggnadsbranschen tar inte heller sitt ansvar och hjälper till med att stävja mögelhus-byggandet. Branschen borde ju taga fram effektiva konstruktioner som undanhåller fukten.
Enligt min mening så måste man ha konstruktioner som luftar bort fukten ur konstrukti-onerna.
Detta kan nog göras men det höjer byggkostnaderna avsevärt, men är det inte värt detta för att folkhälsan skall bibehållas.
Min åsikt är att man inte slaviskt kan följa EU-direktiven. För Norden behövs andra konstruktioner än i sydligare länder och detta borde myndigheterna i Finland observera.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar