fredag 1 februari 2013

Mögelskolor i Lund



Det kommer uppgifter om att 5-6 förskolor och vanliga skolor är så angripna av mögel att dom måste rivas. Att bygga nya hus som ersättning kostar Lunds kommun i Sverige
200-300 miljoner.kronor. I Finland har vi ca 2000 skolor som är angripna av mögel

Jag ser tillbaka på min aktiva yrkestid som byggmästare i byggbranschen och får rysningar av obehag.
Jag kom in på yrket av en ren slump jag förstod inte vilken ruffelbransch jag gett mig in i. Min far sade att jag borde bli murare för dom tjänade bra och jag sökte in till yrkesskola. Det gick så bra att jag gick vidare till teknisk skola.
Jag ångrar bittert att jag inte valde ett annat yrke. Byggbranschen tar inte ansvar för sitt agerande utan låter problem och kostnader föras över till skattebetalarna.
Det tycks inte vara kvaliteten på arbetena som är avgörande utan den pengavinst man kan göra som gäller.
Garantiansvaret är alltför kort och det är inte bara byggbranschen som är ansvarig för detta, det är också staten som inte förstått att en längre ansvarstid bör åläggas branschen.

Det sk. Fukt- och mögeltalkot som Finlands Riksdag initierat trodde jag från början mycket på men inte nu längre, man tycks inte ha lärt sig nånting. Jag tror inte att det ändrar på någonting, pengaintresset i byggbranschen är alltför starkt. Branschen är starkt präglad av kapitalism och inte humanism.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar