måndag 14 januari 2013

Vindkraft



För mig var det en glädjande nyårs nyhet att vindkraftsaktörerna har problem på Åland.
Jag deklarerar öppet att jag tidigare var mycket positiv till vindkraft och är ännu.
Såsom vindkraftaktörerna på Åland har agerat så har jag blivit ytterst negativ till vindkraft.
Man har enligt min mening agerat huvudlöst och kört över människor och natur på ett brutalt sätt att man fått mig negativt inställd. Det började med möllorna i Knutsboda där man inte tog hänsyn till närboende.
Vad som är fel enligt min mening att det inte finns någon plan för var i naturen möllor skall placeras, det byggs hej vilt var som helst. Men det är inte bara aktörernas fel, det är lika mycket myndigheternas fel som inte anvisar en plan för var möllor kan placeras.
Enligt min mening bör vindkraften vara i samhällets ägo för styrningens skull.
Det bör vara så att styrningen skall ske som tex i Danmark där en fastighetsägare erhåller ersättning för liden skada i form av prisnedsättning för fastigheten etc när man får en vindmölla inom synhåll.

De första utmålade vindkraftsplanerna var att vi skulle få billigare grön el från naturproducerad vindkraft. Nu är det andra saker i görningen, vi skall betala mer för vindkraft genom att betala stöd med våra skattemedel. Så trodde inte jag att det var tänkt, vindkraften skulle finansiera sig själv och vi skulle erhålla billig el. Vi skulle få en fördel och inte en nackdel. Nu verkar det vara så att man önskar att vi skall tillskjuta skattemedel för bidrag men vid vinst får vi skattebetalare inte nånting, vinstutdelning går endast till några få aktieägare.

Om det nu går som jag önskar så blir man tvungen att lägga ner hela projektet och för min del önskar jag att det nystartas i samhällets regi med en vettig planering som grund.

Man får bara komma ihåg att man tar bort alla betongfundament som man hittills har förstört orörd natur med. Jag är dock rädd att dessa lämnas kvar i naturen om bolagena går i konkurs.
Bygglovena borde ju utgetts så att ägarna åläggs att riva bort fundamenten vid upphörande.

Vindkraftsparker skall byggas antingen i skogen, långt från bebyggelse eller ute i havet där dom inte stör.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar