lördag 24 september 2011

Mögelskador

Nu har det äntligen hänt. Husmögel-problemet har nått till Finlands Riksdag. För nu två år sedan så startade Miljöministeriet Fukt- och Mögeltalkot, i och för sig en god åtgärd.
Nu har Riksdagen startat ett utskott under ledning av Tuija Brax som skall kartlägga problemet. I och för sig ett gott initiativ men som kommer alldeles för sent. Man har utrett att 600.000-800.000 finländare redan lider av husmögel och det är en allergisk sjukdom så när man gått över tröskeln kan man aldrig bli frisk igen.
Om Finlands riksdag kommer fram till att det behövs pengar till sanering av mögelhus,
rehabilitering av personer som insjuknat mm. mm så kommer Åland inte att få några pengar eftersom man inte bygger enligt Finlands byggbestämmelser och finsk lag.
Jag har nu sedan 1997 skrivit artiklar i lokala tidningar och finlandssvenska tidningar om mögelproblemet men myndigheterna/byggbranschen på Åland har sovit, inget alls har hänt.
Jag får be om ursäkt för att jag i min blogg ”brunofransholm.blogspot.com” skrivit fel siffra över de som är drabbade av husmögel på Åland. Om samma tendens finns som på fastlandet så är ca 3000 drabbade på Åland, jag angav 300 st som ju det redan är en förfärlig siffra.

Enligt utredningar kostar mögel tre miljarder euro varje år i Finland. En betydande del av kostnaderna består av läkarbesök, sjukvård, och sjukledigheter som förorsakats av fukt- och mögelskador. Det är samma kostnader som att värma alla hus i Finland.

Byggnadsbranschen har alltid hävdat att det blir alltför dyrt att bygga bostäder om man skall förebygga fuktskador. Men nu ser vi vad det kostar samhället att inte bygga fuktsäkert, men det drabbar ju inte byggbranschen utan skattebetalarna.

Jag är evigt tacksam mot de människor som nu tar itu med problemet så att jag slipper skriva om det. Jag hoppas att man kommer fram till konstruktioner som luftar bort fukten innan mögelsporerna får fäste.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar