lördag 3 april 2010

001 Drömmen

Jag hade en dröm som jag aldrig drömt förut. Jag drömde att jag stod i maktens korridorer och kunde klart se att makthavarna hade en väldig pengahög liggande. Jag uppfattade att det var omkring 15 miljoner daler i dåtidens valuta. Det verkade som om dom glömt att det inte var deras pengar, det var uppdragsgivarnas pengar.
Dom satt runt ett bord och diskuterade vad dom skulle använda pengarna till.
Dom prioriterade och vred och vände på alla förslag. Skall vi bygga ett mausoleum över vår storhet under vår livstid likt faraonerna eller skall vi satsa pengarna på maskiner som botar sjukdomar.
En hälsomaskin kunde varit ett strålande förslag, men Höga Rådet tyckte det skulle vara bättre att bygga ett skrytmausoleum.

Till saken hörde att människans senaste påfund att likt fåglar sväva i luften inte kunde landa och lyfta på detta ställe, man behövde en lång startsträcka som inte kunde åstadkommas.
Nåja makthavarna skaffade flera småfåglar som kunde flaxa iväg till fast mark med sjuka människor där dom hade hälsomaskiner. Men människorna som hade hälsoproblem var många så det var ett fasligt flaxande. Det gick åt mycket tid och pengar för att ge människor med hälsoproblem ett värdigt liv.

Jag vaknade av ett tryck i magen och tänkte att jag nog var nästa man till rakning det vill säga att flyga till hälsomaskinen. Men trycket var nog ett resultat av det degiga brödet jag åt kvällen före.
Nåja trycket släppte på naturlig väg och jag upptäckte att Höga Rådet bestämt att man bygger ett mausoleum för pengarna och ger f-n i dom som har hälsoproblem.
Jag vaknade, och drömmen stod nästan som sann i yrvaket tillstånd.
Varje eventuell likhet med verkligheten bör läsaren bortse ifrån.

Bruno Fransholm

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar