söndag 22 maj 2016

Hangömögel



Läkarmottagningen i Hangö har drabbats av husmögel och möglet tycks finnas i hela byggnaden.
De största problemen finns under golven i krypgrunden enligt uppgifter i tidningarna. Dessutom finns det mögel i ytterväggs-konstruktionerna.
För mig framstår det nog så att en renovering kommer att misslyckas. Statistiken visar att var tredje mögelrenovering misslyckas. Och i detta fall så tycks alla delar av byggnaden vara angripen så en rivning av huset är nog att föredraga enligt min mening.
Redan för 2000 år sedan så måste ett mögelhus rivas och föras till oren plats enligt bibelskriften.
Att staten inte tar tag i detta problem är för mig en gåta. Om staten styr så löser man nog problemet, helt nya konstruktioner och nya byggmaterial är lösningen. Men hela byggbranschen är enligt min mening så insyltad i dagens metoder. Om man bygger med nya material så dödar man dagens material, vilket leder till arbetslöshet i stor skala hos dagens tillverkare som investerat miljoner i tillverkning.
Därför tror jag att staten inte vågar ta tag i problemet, det är en ideologisk, politisk fråga.
Men det är bara en tidsfråga innan vårdinstitutionerna går på knä och säger ifrån tex som man varit tvungen till i Nya Zeeland och Australien vad beträffar solbadande.
Bruno Fransholm

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar