torsdag 23 januari 2014

Lagar



Som man läst i lokaltidningarna så planerar Ålands myndigheter en ny lag som skall förlänga tiden för hembygdsrätt för studerande utomlands.
Bibehållen hembygdsrätt skulle förlängas till tio år för studerande
Hur rimmar det med att alla är lika inför lagen, lagen är lika för alla.
Jag vill också ha en egen lag som bara gäller oss storkäftiga osv.
Enligt min mening så är det helt ohållbart att göra olika lagar för olika behov.
En lagändring är ok men måste gälla lika för alla anser jag.
Det kan komma krav på att de fattiga skall ha en egen lag och de rika en lag för sig.
Det kan komma krav på att politiska vänster och högerkrafter skall ha en egen lag.
Det kan komma tider även på Åland där många kommer att kräva en egen lag för sig och då är det dumt att sätta en agenda för olika lagar för olika människor
redan nu då dom kan tjäna som prejudikat i framtiden.
Jag vet inte i vilket skede denna lag är men jag kommer tveklöst att överklaga en sådan lag för att pröva den åländska behörigheten.
Kommer ett sådant lagförslag överhuvudtaget genom nålsögat?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar