lördag 12 februari 2011

Kontrollant

Eftersom jag levt mitt liv i byggnadsbranschen vill jag framföra följande

Fall 1. I ett bygge på Åland så föreskrev handlingarna att det skulle vara tvättat grus i grunden under betongplattan. Entreprenören uppgav på förfrågan att konstruktören givit lov att utbyta gruset till krossat grus eftersom tvättat grus ej fanns att tillgå på Åland.
Jag reagerade på detta för det är ju byggnadskommittéen som skall godkänna bytet med prisreducering som följd, eftersom det i anbudshandlingarna framgick att det skulle vara tvättat grus.
Detta tog jag upp i ett arbetsplatsmöte eftersom förfarandet stred mot allmänna avtal.
Slutresultatet på mötet blev att det blev omröstning om min propå. Samtliga närvarande röstade emot mitt förslag att prissumman skulle reduceras. Mot mitt förslag röstade alla kommittémedlemmar, entreprenörer, byggnadsentreprenören, el-kontrollanter,
VVS-kontrollanter, varför mitt förslag förföll.
Det enda jag kunde göra att reservera mig i protokollet, och protokollet godkändes.

Fall 2. I ett bygge på Åland så föreskrev handlingarna att ett fasadparti av murat tegel skulle muras på bärande stomme av trä. Som kontrollant så reagerade jag givetvis på detta och tog upp saken på ett arbetsplatsmöte. Alla närvarande som var ansvariga vid bygget röstade mot min erinran varför det murades fasad som hade bärning av träkonstruktioner.
Jag frågade mina tidigare lärare vi skolor och dom var ense med mig, Man får inte mura en tegelfasad på bärning av trä var det entydiga svaret.

Kommentar:
Jag vill berätta detta hur byggbranschen är uppbyggd på Åland. Alla håller ihop som lera och långhalm trots att dom har fel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar