fredag 3 december 2010

El-kabel

Läser i dagens tidning att det är strul med en ny el-kabel till från fastlandet till Åland.
Som jag erfarit så dras det en el-kabel från Raumo till Forsmark ca 40 km norr om Åland.
Är det inte möjligt att lägga ett t-stycke på den kabeln mitt för Åland så har man el för en mycket billigare peng. Om en ny el-kabel kostar 150 miljoner euro och staten skall stå för
60 miljoner som det är tänkt så skall Åland stå för 90 miljoner. För dom 90 miljonerna kan man bygga vad som helst från kabeln Raumo-Forsmark och är inte beroende av statsstöd.
Statsstöd är ju våra skattepengar.
Om det är tekniskt omöjligt så böjer jag mig men är det bara politik, nej.
Som lekman tycker jag att det är löjligt att dra två stycken parallella kablar, det måste ju bli dubbel kostnad.
En annan möjlighet är ju gasledningen söderom Åland. Ett T-stycke på ledningen och ett stickrör till Åland så har man energiförsörjningen räddad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar